“Morgenochtend wandelen?”, stond er in mijn app. Als ik dit berichtje voor het corona tijdperk had gekregen dan had ik hard moet lachen en hoogstwaarschijnlijk iets geantwoord in de trend van “bejaarde” ofzo.
Het is donderdag 11 februari 2021 en Nederland heeft koorts, schaatskoorts. Ter verduidelijking, voor de wat jeugdigere lezers, dit is helaas een steeds zeldzamer wordend “ziektebeeld” en laat zich het best omschrijven als een staat van opwinding, hoop, hartstocht en de niet te verklaren drang naar koek en zopie. Om ook dit laatste wat te verduidelijken, de term koek en zopie komt voor ca 1840 niet in geschreven bronnen voor. Vanaf de 17eeeuw bestaat het woord zoopje met de betekenis drankje. In de 19eeeuw bestond zopie uit een mengsel van bockbier en rum. Door aan dit mengsel eieren, kaneel en kruidnagels toe te voegen en vervolgens te verwarmen, ontstaat zopie. Tegenwoordig wordt er voornamelijk warme chocomelk, snert, glühwein en gevulde koeken verkocht. Ik moet bekennen dat dit alles geen parate kennis is, maar te vinden is in de Winkler Prins Encyclopedie, bij jullie beter bekend als Wikipedia.
Omdat ik gereageerd heb op de app met: “duimpje omhoog, 10 uur Paterswoldsemeer”, stond ik eerder die ochtend toch ouderwets twee bammetjes en een thermoskan koffie te maken, voor als we even gingen uitrusten van de wandeling. Aan het einde van die ochtend besloot ik de gemaakt foto van ons koffiemoment te sturen naar RTL-Weer en tot mijn verbazing werd deze rond 20.00 uur ook getoond aan heel Nederland. Vlug appte ik: “Je bent op TV” en kreeg even later als antwoord terug: “Marjon de Hond zei meneer tegen mij”, smiley met traantjes, duimpje omhoog.